23948sdkhjf

Metro kan være på vej mod skrumpe-kur

Den tyske gigant Metro kom ud af første halvdel af 2012 med tab. Koncernen er ved at gennemgå sine engagementer på mindre profitable markeder
Metro Gruppen måtte lande et minus på 110 mio. euro for årets første seks måneder, svarende til knap 820 mio. kr.
Samtidig er det dog lykkedes Metro at stable en omsætningsvækst på 2,0 pct. på benene til et samlet salg på 31,5 mia. euro - 235 mia. kr. - og det giver baggrund for optimistiske toner fra selskabet.

– Vi har fået mere fart på trods modvinden: Vores fokus på bæredygtig vækst giver resultater. Samtidig er vi allerede begyndt at se de første positive effekter på indtjeningen. Det opmuntrer os til at fortsætte den valgte kurs, siger Metros topchef Olaf Koch i forbindelse med fremlæggelsen af gigantens halvårsrapport.

Ifølge den ansete tyske erhvervsavis Lebensmittel Zeitung er Metro Gruppe imidlertid nu i færd med systematisk at undersøge, hvor man fortsat vil være til stede med Metro Cash & Carry - som også er her i landet - hypermarkedskæden Real, elektronikkæden Media-Saturn og Galeria Kaufhof, der sælger tøj.

Metro har ikke bekræftet oplysningerne i den tyske avis, men Lebensmittel Zeitung forventer, at Metro vil ende med at trække sig fra et antal markeder med dårlige resultater.

Særligt asiatiske lande som Vietnam og Japan skulle være i søgelyset, men også europæiske lande, hvor koncernen ikke står så stærkt, kan komme på tale. Den østeuropæiske del af hypermarkedskæden Real - på fotoet i Rumænien - hører til blandt de dele, som skulle stå på salgslisten i tyske Metro Gruppen.

Læs mere i Dansk Handelsblad

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095